Prihlásenie

  • andreatour
  • aquatherm
  • bartfay2
  • bdmgroup
  • berndorf
  • blichar
  • britterm
  • broart
  • chata_kolarova
  • daro
  • deltacom
  • drevan
  • drevina
  • duoados
  • duzina
  • feldhost
  • fuchs
  • gentruck
  • gtpower
  • hermes
  • impa
  • kgelektrik
  • lekaren_kocka
  • masiar_dvor
  • mbien
  • mitas
  • nfa_group
  • parkettman
  • skf
  • sostrucks
  • sportpub
  • vsemvs

Žarnovica bola svedkom dánskeho plaču a českej radosti

Nedeľa 16. augusta patrila v Žarnovici plochej dráhe. Finále Európskeho pohára do 19 rokov, ktorého organizáciu sa snažil zmariť dážď, bolo vrcholným podujatím tohtoročnej skrátenej sezóny na jedinom slovenskom plochodrážnom ovále. Okrem dažďových kvapiek padali na zem aj slzy smútku dánskych pretekárov, či naopak slzy radosti českej reprezentácie.

Podujatie, ktoré pripravil Speedway Club Žarnovica, malo byť vrcholom sezóny 2020 a zároveň najvýznamnejším v v rámci celej Slovenskej motocyklovej federácie. Všetko pripravené na 100%. Ako to už býva zvykom, žarnovická dráha na vrcholové podujatia býva pripravená na tvrdší povrch, čiže poriadne uvalcovaná, aby zvládla aj tú najväčšiu záťaž. Ako sa ukázalo, to zachránilo preteky.

Prípravy na podujatie sa intenzívne začali dva týždne pred jeho konaním. Keďže padli limity na počet divákov a jediným limitom bolo zaplnenie tribún na maximálne 50%, propagáciu rozbehol klub podľa svojich možností naplno. O reklamu v rádiách sa postaral Región Gron, o výlep 1 000 ks plagátov v približne dvoch stovkách obcí a miest zase pretekári, začiatočníci a ďalší členovia SC Žarnovica. Rozbehla sa propagácia aj na facebooku a internete. Oznam o pretekoch vyhlasovali v niekoľkých desiatkach okolitých obcí a miest. Okrem propagácie a úprav dráhy sa pracovalo aj na ďalších veciach súvisiacich s mantinelmi, signalizačným a štartovacím zariadením, depom, okolím dráhy a podobne, nakoľko žarnovickú plochú dráhu čakala kontrola, ktorej výsledkom malo byť pridelenie licencie dráhy FIM Europe, ktorá je potrebná na organizáciu pretekov majstrovstiev Európy. Prípravy boli o to väčšie, keďže o licencii mala rozhodnúť viceprezidentka FIME pre plochú dráhu Suzanne Neuhäuser, s ktorou už boli v Žarnovici skúsenosti z minulosti, a ktorá napríklad v maďarskom Debrecene odobrala licenciu dráhy za menšie nedostatky a dobre rozbehnutá partia okolo bývalého pretekára Józsefa Tabaku, ukončila svoju činnosť a debrecenská plochá dráha sa dodnes z toho poriadne nespamätala.

Štartovná listina pretekov, ktorých obsadenie z roka na rok kvalitatívne stúpa, získala svoju finálnu podobe v piatok večer po semifinálových pretekoch v Pardubiciach. 18 reprezentantov z deviatich krajín garantovalo napínavé preteky až do konca. Hľadať favoritov na víťazstvo bolo náročné. Už tradične sa očakávalo dobré umiestnenie od Čechov, výborne si predošlé dva dni v Pardubiciach počínali Lotyši, kvalitnou plochodrážnou školou zase sú známi Dáni, ale aj Briti. No a o kvalite poľskej plochodrážnej liahne netreba ani hovoriť. To všetko znamenalo, že papierové predpoklady v podstate ani neexistujú.

Predpovede počasia pre Žarnovicu hovorili o nedeľnom oblačnom popoludní s možnosťou prehánok. To čo však prišlo krátko pred 14. hodinou sa prehánkami nazvať nedalo. Dlhý, takmer dve hodiny trvajúci dážď, v čase kedy na štadión prichádzali diváci, spôsobil nielen oveľa nižšiu návštevnosť pretekov, ale najmä vrásky na tvárach všetkým, ktorým záležalo na odjazdení pretekov. Mnohým fanúšikom, ale aj jazdcom, či delegovaným činovníkom, sa pri pohľade na vodu na dráhe zdalo, že bude nemožné odjazdiť v ten deň preteky. Začalo sa pomaly hovoriť o náhradnom termíne. No inak to bolo s členmi SC Žarnovica, ktorí pripravovali dráhu. Veľmi dobre vedeli, že takýto dážď, ak nebude trvať do večera, nenarobí na dráhe väčšie škody. Tvrdá, uvalcovaná dráha a do toho na 100% fungujúce odvodnenie, ukázali svoj význam. Po vyše hodine sa na dráhu dostali organizátori, ktorí aj počas dažďa metlami vyháňali vodu z dráhy z miest, kde sa tvorili kaluže. Asi polhodinu po skončení dažďa, vyšli na dráhu jazdci, aby si namiesto nástupu pred hlavnou tribúnou, prešli celú dráhu dookola a pripravili sa na štart. Prvá jazda tak odštartovala o 16.25 hod.

Dráha sa už v prvých jazdách ukázala byť vo veľmi dobrej kondícii. Keďže však hrozili ďalšie prehánky, ktoré aj počas pretekov prišli, skúsený poľský arbiter Wociech Grodzki, "naháňal" jazdcov na štart signalizáciou do depa. Počas celých pretekov sa nakoniec dráha vôbec neupravovala, čo je aj vo svetovej plochej dráhe poriadna rarita. Dráha ešte po troch sériách bola rovná, bez dier. Predposledná séria jázd jej však dala poriadne zabrať, no úpravu šmykom znemožňoval premočený materiál na vonkajšku dráhy, ktorý by v prípade úpravy traktorom znamenal koniec pretekov. Rozhodca však usúdil, že dráha je síce veľmi náročná, ale zjazdná a diváci nakoniec videli všetky jazdy rozpisu aj s bonusom dodatkovej jazdy o tretie miesto.

Už prvé jazdy naznačili, že juniori si to medzi sebou nedarujú. V každej jazde sa urputne bojovalo a takmer vždy predbiehalo. Priebeh pretekov poznačil pád troch jazdcov vo ôsmej jazde. V prvej zákrute sa k zemi porúčal Lotyš Ansviesulis spolu s Nemcom Blodornom. Poliak Sadurski sa už nemal ako vyhnúť a vpálil do na zemi ležiaceho Nemca a predviedol kotrmelec vo vzduchu. Hrôzostrašne vyzerajúci pád sa nakoniec síce zišiel bez zásahu sanitky, no odstavil z pretekov mladého 16-ročného Nemca, ktorý mal problém s pohybom nieto ešte s jazdou na motorke a poznačil ďalší výkon Poliaka Sadurského, ktorý si narazil ruku, ktorú mal pred tromi rokmi opatrenú mnohými skrutkami kvôli pádu v Poľsku. Dramatických momentov v pretekoch vôbec nechýbalo. O vzrušenie sa postarali jazdci aj v jedenástej jazde. Tu sa po štarte ocitol vpredu David Pacalaj. Z výjazdu prvej zákruty sa popri mantineli cez neho predieral Dán Basso. Davida nakoplo a takmer pribil svojho súpera o mantinel. Keďže musel spomaliť, predbehol ho Rus Kajbušev. Podobný kopanec od dráhy dostal o kolo neskôr aj Basso a Kajbušev sa dostal pred neho. No toho v ďalšom kole tiež nakoplo, no stihol motocykel skrotiť a na poslednú chvíľu obhájiť víťazstvo pred Bassom. V ďalšej jazde videli diváci štyri kolá trvajúci nádherný súboj Čecha Kvěcha a Dána Birkemoseho. Obaja dovtedy jediní neporazení predviedli jazdu hodnú skúsených veteránov. Za dlhší koniec povrazu väčšinu jazdy ťahal Kvěch, avšak Birkemose si s ním poradil a odrážal jeho ataky až do cieľa. To bol moment, kedy sa do čela pretekov dostal spomínaný Dán. Cez prestávku sa preto dánsky manažér Henrik Moller, ktorý ešte pred pár rokmi sám pretekal, pokúsil urobiť taktický ťah. Vyšiel na dráhu s tým, že je už nebezpečná a že by mali byť preteky ukončené. Bolo mu však vysvetlené, že žarnovická dráha je mimoriadne široká a vnútorná časť dráhy je v stave, v akom na mnohých iných dráhach nebýva ani na začiatku pretekov. 

V poslednej časti pretekov odstúpili niekoľkí pretekári buď ako Blodorn a Sadurski, kvôli zdravotným problémom, alebo ďalší pre technické problémy. Do pretekov sa tak zapojili obaja náhradníci, pričom najmä výkon Francúza Goreta bol poriadne bojovný. Posledné štyri jazdy priniesli rozuzlenie a zároveň aj poriadnu zápletku. Po páde v sedemnástej jazde sa o bezproblémové tretie miesto pripravil Dán Hjerrild, vďaka čomu sa mu bodovo dorovnal Čech Klíma. Hotové Waterloo pre dánske farby však prišlo v poslednej jazde v poslednej zákrute. Počas dvadsiatej jazdy videli diváci nádherný súboj Dána Birkemoseho a dovtedy nevýrazného Poliaka Cierniaka. Obaja si niekoľkokrát vymenili vedúcu pozíciu. Keď sa už zdalo, že tesným víťazstvom v jazde si titul najlepšieho európskeho pretekára do 19 rokov odnesie Birkemose, prišlo jeho zaváhanie z výjazdu poslednej zákruty, kde ho nakoplo a spadol. Iba dvadsať metrov chýbalo a bol by vyhral preteky. Takto so slzami v očiach a poriadnou dávkou smoly a smútku odkráčal do depa. Zároveň s jeho pádom, padol Európsky pohár do rúk pražského Jana Kvěcha, ktorý tak obhájil svoje minuloročné víťazstvo. To však nebolo všetko ohľadne česko-dánskeho súboja. Nakoľko dvojica pretekárov mala zhodne po desať bodov a rozhodnúť sa malo o bronze, musela byť odštartovaná ešte dodatková jazda. V nej sa dravým a nebojácnym spôsobom dostal dopredu český Klíma a Hjerrild sa po dvoch kolách súboja o bronz nakoniec vzdal. Tým bola zavŕšená česká spanilá jazda a Dánom ostali oči pre plač.

Tesne pred vyhlásením stupňov víťazov sa dostalo pozornosti aj pre trénera Jána Daniela, ktorý pred časom oslávil 70 rokov. Oslávenec si odniesol okrem gratulácií aj chutnú tortu z kuchyne Alenky Neuschlovej a peknú kytičku kvetov.

Dlho trvalo aj zasadanie Jury po pretekoch, kde všetci na čele s prísnou Suzanne Neuhäuser, Wojciechom Grodzkim, či dánskym manažérom, uznali, že žarnovická dráha bola perfektne pripravená a nasadenie organizátora sa zaslúžilo o nápravu škôd po daždi.

Výsledky:

1. Jan Kvěch, Česká republika 14

2. Marcus Birkemose, Dánsko 12

3. Daniel Klíma, Česká republika 10+3

4. Esben Hjerrild, Dánsko 10+R

5. Petr Chlupáč, Česká republika 9

6. Ricards Ansviesulis, Lotyšsko 9

7. Alexander Kajbušev, Rusko 7

8. Ernest Matjušonoks, Lotyšsko 7

9. Mateusz Cierniak, Poľsko 7

10. Jordan Pallin, Veľká Británia 7

11. Steven Goret, Francúzsko 6 náhradník

12. Drew Kemp, Veľká Británia 5

13. Benjamin Basso, Dánsko 5

14. David Pacalaj, Slovensko 3

15. Francis Gusts, Lotyšsko 2

16. Krzysztof Sadurski, Poľsko 2

17. Ben Ernst, Nemecko 2 náhradník

18. Norick Blodorn, Nemecko 1

 

 

KALENDÁR

pon uto str štv pia sob ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

YOUTUBE KANÁL

AKTUÁLNE POČASIE

 

MEDIÁLNI PARTNERI