Po kvalifikácii, úvodnej jazde a štarte tej nasledujúcej to pre Martina Vaculíka nevyzeralo ružovo a preto v tomto kontexte jeho tretie miesto v lotyšskej Rige je obrovským obratom k perfektnému výkonu.
Vypredaný štadión už niekoľko dní pred organizáciou historicky prvej Grand Prix v Rige evokuje poradne nabitý „kotol“ s mnohotisícovou kulisou. No obnovený štadión má kapacitu iba niečo cez 4 000 ľudí a bez umelého osvetlenia, kvôli ktorému musel byť posunutý čas začiatku na 17.00 hod miestneho času s posunom na naše časové pásmo to znamenalo 16.00 hod. To spôsobilo trochu chaosu nielen na oficiálnych stránkach jednotlivých pretekárov, ale aj u televízií a rôznych internetových médií. Aj napriek tomu sa môže hovoriť o organizačnom úspechu organizátora, ktorý tak vstúpil do plochodrážneho sveta Veľkých cien ako 47. v poradí od roku 1995.
Viacerými pretekármi kritizovaný kvalifikačný tréning, v ktorom si na základe dosiahnutých časov hlavní aktéri vyberajú štartovné čísla, opäť ukázal, že nič neukázal. Martin Vaculík, 14. v poradí na tréningu, skončil na stupňoch víťazov, víťaz kvalifikácie Max Fricke ani nepostúpil do semifinále.
Po prvej jazde to s našim pretekárom nevyzeralo ružovo. Bartosz Zmarzlik s Fredrikom Lindgrenom doslova odleteli dopredu a Martin mal čo robiť, aby za sebou udržal dobiedzajúceho Angličana Roberta Lamberta. Aj po štarte jeho druhej jazdy to vyzeralo veľmi bledo. Evidnetne mu oproti súperom nešla motorka od štartu ako by si predstavoval. No tentoraz dostal druhú šancu, keď sa divokej karte Francisovi Gustsovi vzopla motorka a zobral so sebou aj Leona Madsena, pričom motorku musel zložiť aj za nimi jazdiaci Martin Vaculík. Našťastie nikomu sa nič nestalo, no v opakovanej jazde už neštartoval Gusts a Martin si stihol v depe posťažovať ako mu motorka doslova nejde. V tíme sa rozhodlo, že pôjde na druhej motorke a to sa ukázalo ako najlepšie riešenie. Martin vyhral štart a viedol až do cieľa, pričom mu však jazdu znepríjemňoval stálymi atakmi znovuoživený Leon Madsen.
Ono pádov bolo celkovo dosť. Málokedy sa takto často padá v Grand Prix. Najhoršie obišiel Dán Anders Thomsen, ktorý v druhej jazde doslova vletel s motorkou priamo do nafukovacích mantinelov a to ho katapultovalo až za ne. Pritom na chvíľu stratil vedomie a musel byť sanitkou odvezený do nemocnice, kde mu okrem otrasu mozgu zistili zlomeninu ľavej ruky a fraktúru niekoľkých rebier. Ostatné pády sa našťastie zaobišli bez zranení.
Po štarte svojej tretej jazdy sa ocitol slovenský reprezentant na poslednej pozícii, no našťastie už v druhej zákrute sa dostal aspoň pred Dana Bewleyho a s jedným bodom si udržal šancu na postup do semifinále. Vo svojej štvrtej jazde si Martin Vaculík pripísal dva body za druhé miesto, pričom na začitku to vyzeralo, že sa dostane na čelo jazdy, no proti bol Max Fricke. Martin potom musel chvíľu odolávať atakom tretieho v poradí Andžejsa Lebedevsa. Po perfektnom štarte sa vo svojej poslednej jazde zákaldnej časti dostal pred svojich súperov Martin Vaculík a bez problémov si doviezol do cieľa víťazstvo. Vďaka tomu bezpečne postúpil do semifinálových jázd s desiatimi bodmi z piateho miesta.
Semifinálová jazda, v ktorej mal žarnovický pretekár za súperov Maxa Fricka, Tai Woffindena a Jasona Doyla, trvala len niečo cez 64 sekúnd, no pre slovenských fanúšikov sa musela zdať ako bez konca. Po štarte sa dopredu dostal Martin spoločne s Woffindenom, no Angličan bol o trochu rýchlejší a usadil sa na prvej pozícii. Martin mal čo robiť, aby od druhého kola odolával neustálym atakom skúseného Doyla, ktorý sa snažil využiť každú príležitosť na predbehnutie súpera. Nakoniec našťastie všetko dobre dopadlo a Martin postúpil z druhého miesta do finále.
Vo finále okrem Martina Vaculíka a Tai Woffindena štartovala dvojica Lindgren a Zmarzlik. Náš pretekár mal najmenej výhodnú – žltú dráhu. Po štarte išli do seba súbojom na lakte Zmarzlik a Lindgren, pričom druhý menovaný sa v prvej zákrute porúčal k zemi. Opakovaný štart so všetkými účastníkmi opäť nevyšiel, keď rozhodca zaznamenal mikropohyb Woffindena. Ten bol z ďalšieho opakovania jazdy vylúčený, keďže pre podobný priestupok mal už od začiatku pretekov výstrahu. Tretí štart finále už vyšiel bez problém a dopredu išli Lindgren so Zmarzlikom, pričom poľský pretekár sa rýchlo vysporiadal so švédskym súperom a dopredu letel ako raketa. Martin sledoval svojich súperov opodiaľ a do boja nezasiahol. Aj tak však mohol byť spokojný s treťou priečkou, lebo priznajme si úprimne, na Lindgrena a Zmarzlika v nadstavbovej časti nebolo silnejších.
Vďaka skvelému výkonu a aj absencii zraneného Jacka Holdera sa Martin Vaculík posunul na perfektné tretie miesto v priebežnom poradí pred poslednými tromi Grand Prix (Cardiff, Vojens, Toruń).
Výsledky:
- Bartosz Zmarzlik, Poľsko 15
- Fredrik Lindgren, Švédsko 16
- Martin Vaculík, Slovensko 13
- Tai Woffinden, Veľká Británia 14
- Jason Doyle, Austrália 11
- Max Fricke, Austrália 11
- Leon Madsen, Dánsko 9
- Dan Bewley, Veľká Británia 8
- Robert Lambert, Veľká Británia 7
- Maciej Janowski, Poľsko 7
- Andžejs Lebedevs, Lotyšsko 7
- Mikkel Michelsen, Dánsko 7
- Patryk Dudek, Poľsko 6
- Kim Nilsson, Švédsko 5
- Francis Gusts, Lotyšsko 1
- Ernest Matjušonoks, Lotyšsko 1
- Ricards Ansviesulis, Lotyšsko 0
- Anders Thomsen, Dánsko 0
Priebežné poradie: 1. Zmarzlik 122, 2. Lindgren 100, 3. Vaculík 85, 4. Doyle 81, 5. Holder 79, 6. Bewley 78….
Foto Vaculík Racing Team