Naša mládež štartovala v Poľsku

0
706

Sezóna 2024 prináša niekoľko noviniek v slovenskej plochej dráhe. Jednou z nich sú štarty prvej slovenskej plochodrážničky Aničky Hajkovej v oficiálnych pretekoch na 125 ccm a ďalšou bol včerajší štart dvojice našich mladých pretekárov na pretekoch 500R v Poľsku.

Snahou poľských organizátorov, klubov, je čo najviac znížiť náklady pre začínajúcich jazdcov a tak im vytvoriť čo najlepšie podmienky pre ich rozvoj. Pokým FIM sa vydala svojou cestou organizovania ďalších a ďalších SGP (1,2,3,4…), ktoré začínajú a končia mnohokrát jedinými, či dvojicou pretekov a zbytočne navyšujú rozpočet (ako v prípade SGP4, kedy sa jazdí na motorkách, ktorých cena sa pohybuje do 5 000 eur a v podstate ich využitie je u väčšiny pretekárov iba na jediné preteky SGP4 ako tento rok v Malille), v Poľsku idú cestou skutočného znižovania nákladov, keď sa na klasických dráhach začínajú jazdiť 500R. Sú to klasické motorky 500 ccm, len s tým rozdielom, že do karburátora sa vkladá vložka, ktorá ho zužuje a oslabuje výkon motora. Tým je motorka pomalšia a menej sa opotrebúva a môžu na nej jazdiť preteky aj jazdci mladší než 16 rokov. Potom stačí vybrať spomínanú vložku a motorka je opäť pripravená aj na preteky klasických 500 ccm.

V Lodźi sa v utorok 2. júla konali preteky 500R, v ktorých sa stretli nielen poľskí juniori, ale dve miesta dostali aj naši pretekári. „Išli sme tam s obavami,“ začal rozhovor po pretekoch Krzysztof Cap. „V Žarnovici sme na tak upravených motorkách už trénovali, no nevedeli sme čo môžeme v Poľsku od toho očakávať. Musím povedať, že to tam bolo po organizačnej stránke na veľmi vysokej úrovni. Majú na to svoje pravidlá, do ktorých sme sa museli vtesnať. Museli sme kúpiť nové gumy, s ktorými sme sa cestou popasovali a prezúvali ich. Celkovo technická kontrola bola poriadne dôkladná. Zrkadielkom kontrolovali rámy a všetky súčasti motoriek, kontrolovali, či rámy nie sú zvárané, či neobsahujú titánové skrutky a podobne. Merali ochranné kryty a pozerali deflektory, na ktorých nesmela byť ani najmenšia dierka. Zároveň však boli ku nám ústretoví, keďže sme tam boli prvýkrát. Pomohol nám aj Robert Kościecha, ktorý je okrem trénera extraligového Grudziadzu aj trénerom poľskej reprezentácie pre juniorov na týchto motorkách. Zamakali sme si riadne. Aj dráha bola úplne iná, než na aké sme zvyknutí. V zákrutách bola poriadne klopená, že to bolo cítiť na motorke. Organizácia plne profesionálna. Treba povedať, že u nich jazdci nezískajú licenciu len tak, ale musia absolvovať skúšky, kde jazdia na čas sami a aj vo štvorici aj na cudzej dráhe a potom ich čakajú ešte teoretické skúšky, kde musia dopodrobna poznať pravidlá jazdy, pretekov, techniky, motocykel a všetko s tým spojené. Takéto preteky ako sme tu absolvovali nám dajú viac než hocijakých iných 10 pretekov. Pôvodne tu mal štartovať iba Filip Kasan a Jarko Hajko mal robiť náhradníka, no na tréningu sa im zranil jeden pretekár a Jarko nastúpil do základnej zostavy. Spočiatku sme mali trochu problém dopasovať motorky na dráhu. Vôbec nesedeli nastavenia ako sme mali u nás v Žarnovici. Našťastie sa nám to podarilo a chalani si dobre zajazdili. Bodov veľa nezískali, no tu išlo o skúsenosť a niečo nové pre nich. Jarko jazdil dobre, ale vidno, že potrebuje preteky, preteky, preteky. U Filipa to bolo o niečo lepšie. Celkom dobre aj štartoval a držal sa s ostatnými. Jazdil pekne vonkajšok aj vnútrajšok a snažil sa predbiehať a ísť do súbojov. Zamakali si aj mechaničky Vika Danková a Anička Hajková. To, že to boli dievčatá upútalo pozornosť v depe :-). Celkovo som veľmi spokojný a tešíme sa na ďalšie takéto preteky, ktoré máme 30. júla v Poznani, kde veríme, že to bude lepšie, lebo tam je dráha podobne dlhá ako v Žarnovici,“ uzavrel tréner Krzysztof Cap.

Predchádzajúci článokV sobotu sme mali zastúpenie tak v Gorzówe ako aj v Chabařoviciach
Ďalší článokMartin Gavenda sa vrátil do Žarnovice
mm
Predseda Speedway Clubu, dlhodobý autor článkov zo sveta plochej dráhy.