Na sklonku minulej sezóny začali plochodrážnym zákulisím kolovať správy o tom, že Svetový pohár družstiev – majstrovstvá sveta vystrieda nový šampionát pod názvom Plochá dráha národov – Speedway of nations, v ktorom budú štartovať dvojčlenné tímy doplnené o jedného náhradníka. Toto sa stalo skutočnosťou pred niekoľkými týždňami, keď bol projekt potvrdený zo strany FIM a dnes uzrel svetlo sveta aj systém a nasadenie do tohto šampionátu. Na svetovú tímovú scénu sa vracia vďaka tomu aj Slovensko.
Písal sa 5. jún 1994 a v slovinskej Ljubljani nastúpili na štart majstrovstiev sveta družstiev skupiny C dvaja reprezentanti Slovenska. Gašpar Forgáč a Vladimír Višváder v tom čase síce vlastnili iba české občianstvo, avšak ich slovenský pôvod a najmä licencie vydané SMF ich vtedy ešte oprávňovali štartovať v tomto šampionáte pod vlajkou Slovenska. Paradoxne išlo o prvý a doteraz posledný štart slovenskej reprezentácie v MS družstiev.
So zaujímavým projektom prišla ku sklonku sezóny 2017 BSI, ktorá má zakúpené práva na organizáciu Grand Prix a Svetového pohára družstiev, keď ako reakciu na prílišnú dominanciu Poliakov a zároveň aj stále klesajúci záujem jednotlivých reprezentácií o štart v SWC, navrhli organizovať každý druhý rok namiesto SWC Speedway of nations. Ide o šampionát, ktorý síce bude nahradzovať tímovú súťaž, avšak viac má spoločné so zaniknutými majstrovstvami sveta dvojíc, aj keď už aj majstrovstvá sveta družstiev sa v polovici 90. rokov jazdili systémom dvojíc. BSI a aj FIM tu vidia možnosť ako zapojiť do tohto šampionátu viacej krajín a tak popularizovať plochú dráhu aj v krajinách, ktoré nemajú dostatok kvalitných jazdcov na štvor-, či päťčlenné tímy v SWC. Ako to všetko dopadne ukáže až budúcnosť. Teraz je však jasné, že v pretekoch Speedway of nations sa predstavia aj Slovinsko, či Slovensko, ktoré by inak v SWC neštartovali a prehovoriť do umiestnenia na popredných pozíciách má možnosť prakticky takmer desať krajín, keďže ľahšie sa postaví silná dvojica ako štvorica pretekárov, ktorú si v posledných rokoch nemohla okrem Poľska, či Dánska, dovoliť žiadna krajina. Finálové preteky tak už nebudú o tom s akým náskokom vyhrá poľská reprezentácia. Zároveň BSI prisľúbila zaangažovanosť televízií aj pre semifinálové preteky, čo môže byť zaujímavé aj pre našu plochú dráhu.
Systém pre sezónu 2018 je taký, že reprezentácie čaká dvojica semifinálových kôl, v ktorých si zmeria sily vždy sedem krajín, pričom do finále postúpi trojica najlepších. Vo finále tak šesticu najlepších bude čakať tím organizátora, v tomto prípade Poľsko, keďže finále je naplánované do Wroclawi.
Slovensko bolo nasadené do nemeckého Teterowa, kde si v sobotu 2. júna zmeria sily s reprezentáciami Nemecka, USA, Dánska, Lotyšska, Ruska a Slovinska. V tíme Slovenska bude samozrejme naša jednotka Martin Vaculík, ku ktorému sa postaví jeden z našich pretekárov s najlepšou momentálnou formou pred pretekmi a na pozíciu náhradníka nastúpi v zhode s pravidlami pretekár juniorského veku.
V druhom semifinále 5. júna v anglickom Manchestri sa predstavia tímy Veľkej Británie, Švédska, Českej republiky, Francúzska, Talianska, Fínska a Austrálie.
Pre slovenskú plochú dráhu tak ide o historický moment, ktorý veríme, nebude iba prvým a posledným ako tomu bolo v roku 1994.
Martin Vaculík nebude „Posledným Mohykánom“ zo Slovenska v TV prenosoch