Tridsiate a štyridsiate roky

V tridsiatych rokoch pokračovalo rýchle šírenie nového športu ďalej. Anglicko sa stalo druhou kolískou plochej dráhy. Trate pre tento šport tu dostávali skoro podobné dĺžky, ktoré sa pohybovali okolo 400 metrov. Takisto na Britských ostrovoch začala výroba motocyklov špeciálne pre plochú dráhu. Firmy Douglas a Rudge boli postupne vytlačené motocyklami JAP, ktoré na začiatku tridsiatych rokov skonštruoval anglický výrobca motocyklov J. A. Prestwich. Jeho stroje si potom udržali vedúcu úlohu až do šesťdesiatych rokov.

Medzi najpopulárnejšie preteky tej doby patrili okrem ligových stretnutí v Britskej lige, majstrovstvá sveta jednotlivcov, organizované od roku 1936 pod hlavičkou FICM. Významné preteky, na ktoré sa chodili v tomto období pozerať desiatky tisíc ľudí sa organizovali aj na Kontinente. Napríklad v Československu sa od roku 1928 organizovali preteky na pražskej Letnej, od roku 1933 sa presťahovala ich organizácia na Strahov, kde ich sledovalo aj vyše stotisíc divákov. Od roku 1929 sa v Pardubiciach začali organizovať preteky o Zlatú prilbu, ktorých tradícia pokračuje dodnes. Preteky sa organizovali takmer po celej Európe.

V tridsiatych rokoch začali písať svoju históriu aj niektoré národné šampionáty. Už v roku 1932 to boli majstrovstvá Nórska, či Poľska. Ešte predtým, v roku 1928 sa majstrom Francúzska stal Charles Bellisent. O rok na to spoznali svojho prvého majstra aj v Južnej Afrike. V Argentíne a v Kanade sa začala história domáceho šampionátu jednotlivcov písať už v roku 1930. Ďalšie šampionáty pribúdali aj koncom tridsiatych rokov.

Novinkou tohto obdobia sa stala plochá dráha na ľade, ktorá sa naplno rozvinula až v nasledujúcom období. Počiatky tejto plochodrážnej disciplíny treba hľadať ešte v prvej polovici dvadsiatych rokov v Škandinávii, avšak pravidlá, podobné tým, ktoré platili pre klasickú plochú dráhu dostala až po roku 1929. Prvé ozajstné preteky na ľade sa uskutočnili 13. marca 1939 na hypodrómovom štadióne Dynamo v Moskve. Predstavilo sa tu tridsaťpäť jazdcov. O úspechu týchto pretekov svedčí aj to, že ich repríza sa konala aj v nasledujúcich mesiacoch. Sľubný rozbeh tejto disciplíny však zastavila vojna.

Veľký útlm spôsobila plochej dráhe II. svetová vojna. Takmer všade sa organizovanie pretekov prerušilo. Výnimkou boli len zámorské štáty ako Austrália, Nový Zéland, či Južná Afrika. Avšak aj tu bol počet pretekov veľmi obmedzený.  Po skončení vojny sa plochá dráha začala pomaly vracať na svoje predvojnové pozície. Už v roku 1946 boli zorganizované neoficiálne majstrovstva sveta jednotlivcov, ktoré dostali punc oficiálnosti až v roku 1949.

Harley Davidson 1935
Motocykel JAP 1949
Jeden z prvých motocyklov J.A.P


Prvé preteky na legendárnom štadióne Wembley.
Stretnutie Veľká Británia vs. Austrália sledovalo 55000 divákov


Rok 1932


Jedno z priateľských stretnutí medzi tradičnými rivalmi Veľká Británia vs. Austrália z roku 1938


1942


Jazdilo sa už aj krátko po vojne v roku 1946


1947


Výchova najmladších plochodrážnikov v roku 1948

 
Britská Speedway School z roku 1949

 
Z pretekov v nemeckom Hannoveri 1949