Diedenbergen videl nádherné preteky Pohára priateľstva

0
406

V nedeľu 13. mája odštartoval svoj tretí ročník aj Pohár priateľstva, medzinárodná liga, v ktorej si sily merajú tímy z Ukrajiny (Rivne), Českej republiky (Praha), Nemecka (Diedenbergen) a Slovenska (Žarnovica). Diedenbergen od Žarnovice vzdialený 960 kilometrov bol svedkom nádherných súbojov na ostrie noža až do poslednej jazdy, respektíve jej posledných metrov, kedy sa rozhodlo o poradí na stupňoch víťazov.

Zo štyroch ostal jeden. Asi tak sa dá charakterizovať situácia okolo nášho tímu pre prvé kolo v Diedenbergene. Po stredajšom zranení Michala Tomku, dlhej chorobe Davida Pacalaja, prišla ďalšia rana v sobotu večer cez telefonát, ktorým Janči Mihálik oznámil, že cestou na preteky mali menšiu nehodu a auto nie je schopné pokračovať v ceste do Nemecka. Bolo to v čase, kedy už ťažko zohnať náhradu na nedeľné preteky a ešte do tak vzdialenej lokality. Nakoniec sa dohodlo s organizátorom, že doplní žarnovický tím o jedného zo svojich začínajúcich juniorov. Do Diedenbergenu tak podľa pôvodného nasadenia mieril iba Jakub Valkovič, ktorého doplnil Michal Škurla a niekdajší kapitán žarnovického tímu Martin Málek.

Diedenbergen privítal účastníkov jesenným počasím, ktoré sa potom zmenilo na slnečné no s vetrom. Deň predtým pršalo a stretnutie nemeckej Bundesligy bolo preložené na nedeľné dopoludnie. Veľké depo postavené v podstate na lúke a poriadne rozmočené s robahneným povrchom v jeho strede, našťastie pojalo všetkých účastníkov. 

Ligové stretnutie v chladnom a veternom počasí prilákalo do hľadiska možno dvesto fanúšikov. Tí videli víťazstvo domáceho tímu nad Stralsundom. Preteky ponúkli viacero zaujímavých momentov aj vďaka mladým a dravým Dánom v oboch tímoch. Boli však len slabým odvarom toho, čo nasledovalo úderom 14.00 hodiny.

Žarnovica začala nulou mladého Leona Tebbeho. Potom však udrel Jakub Valkovič, ktorý sa dostal na druhé miesto. Keď sa už zdalo, že do depa privezie dva body, porucha v štvrtom kole odstavila vedúceho Daniela Klímu a Jakub zinkasoval tri body za víťazstvo. Smolný moment pre našich však nasledoval hneď po tom pražskom. Na štarte tretej jazdy to nezvládol Ukrajinec Fedorčuk, ktorého prehodilo, na čo reagoval zastavením Mates Málek. Jazda však nebola prerušená, keďže Fedorčuk sa stiahol rýchlo z dráhy. Mates to preto rozbalil, no jeho súperi už mali pol kola náskok. Žarnovický legionár bol tak rýchly, že najmä druhého Filipa Hájeka začal sťahovať. No potreboval by ešte jedno až dve kolá, aby to pretavil do jeho predbehnutia. O to viac mrzela iba jednotka na jeho konte.

Perfektným štartom sa o jazdu neskôr predviedol Michal Škurla. Z výjazdu prvej zákruty ho však za seba odsunuli Petr Chlupáč a nakoniec víťazný Marko Levišin. V piatej jazde si to však Michal išiel vynahradiť. Parádny štart a prvé miesto až do štvrtého kola. Potom však zadrel motor a namiesto trojky bola nula. Ono tie „české“ motory dostali dobre zabrať. Vedel by o tom hovoriť aj mladý Klíma, ktorý aj jazdu číslo osem viedol, no nedokončil pre poruchu. Ešte predtým sa však v nádhernom súboji predviedol Martin Málek. Z výjazdu prvej zákruty zaatakoval Petra Chlupáča na druhom mieste a predbehol ho. Pražský mladík následne útočil na skúseného pretekára z každej strany a celé štyri kolá, no predbehnúť ho nedokázal. Tým sme sa vyrovnali dovtedy tretiemu Diedenbergenu.

Nula v ďalšej jazde v podaní Jakuba Valkoviča išla na vrub silnej konkurencie. Jakub sa síce držal svojich súperov, no tak Kvěcha, ako aj Levišina, či Dilgera neohrozil. Táto jazda spolu s úplne poslednou, by sa dala označiť za najkrajšiu počas dňa. Jazdci jazdili „v balíku“ a do cieľa sa vrútili s minimálnymi rozdielmi.

Vo ôsmej jazde bodoval aj mladý Tebbe vďaka spomínanej poruche Klímu. V deviatej vybojoval Jakub dva body, keď atakoval na začiatku aj vedúcu pozíciu Chlupáča, no mladý Čech dokázal víťazstvo uhájiť až do cieľa. Že šťastie praje pripraveným a jazda sa nevzdáva ani v poslednom kole, platilo samozrejme celé preteky, ale v prípade „nášho“ Tebbeho aj v ďalšej jazde. Od začiatku síce jazdil na poslednom mieste, no vo štvrtom kole prišla najprv porucha motocykla tretieho Filipa Hájeka a pád na cieľovej rovinke Marka Levišina, ktorému chýbali k víťazstvu možno dva metre. Namiesto toho mal nulu a Tebbe dvojku.

V jedenástej jazde nebodoval Michal Škurla, ktorý od tejto jazdy štartoval na náhradnej motorke Martina Máleka. Evidentne mu nastavenie vôbec nesadlo a mal tak čo robiť v depe, aby to bolo lepšie v ďalších jazdách. Zato Mates sa blysol hneď v nasledujúcej jazde. Nádherným spôsobom v nej porazil Jana Kvěcha, ktorý ho síce stále atakoval, pričom si vymenili dvakrát medzi sebou pozície, no nakoniec sa ukázala účinnejšia skúsenosť pred dravosťou. Ďalšie tri body sme mali takmer v kapse v nasledujúcej jazde. Michal Škurla po vzore Matesa Máleka školil Kvěcha. No ten sa trochu poučil a Michala predbehol doslova na cieľovej čiare. Po štarte 14. jazdy sa na prvom mieste ocitol Mates. Avšak drobná nerovnosť na dráhe ho pribrzdila a dopredu sa cez neho z výjazdu prvej zákruty predral nielen Levišin ale aj Klíma. Potom nebodoval Tebbe a Jakub Valkovič priviezol jeden bod na úkor českého juniorského majstra Filipa Hájeka. 

V posledných štyroch jazdách, kde boli pretekári nasadení na základe výsledkov, sa ako prvý z našich predstavil Michal Škurla. Po štarte išiel nezadržateľne dopredu. Avšak už v nájazde do prvej zákruty padol bez cudzieho zavinenia Ukrajinec Rozaljuk. Rozhodca jazdu zastavil a Ukrajinca nevylúčil. Opakovaný štart mal lepší Klíma a Michal Škurla sa musel uspokojiť s dvomi bodmi. ďalší bod v nasledujúcej jazde pridal Tebbe, keď Hájeka zradila technika. Bez bodu ostal vzápätí Jakub Valkovič a posledný bod v poslednej jazde priviezol do žarnovického tímu dočasný kapitán Martin Málek, ktorý si dokázal poradiť s Kobrinom v nádhernom súboji trvajúcom celú jazdu. Práve táto jazda rozhodla o výsledku, keď pred ňou viedlo Rivne o bod pred Diedenbergenom a Prahou a o deväť pred Žarnovicou. Vďaka porážke Kobrina od nášho Máleka, Rivne skončilo až tretie a o prvé miesto zviedli nádherný súboj Dilger s Kvěchom, kde bol minimálne lepší skúsený domáci pretekár Dilger.

Nádherné preteky, kde by opis všetkých súbojov zabral priestor aj na štyri takéto články, vyhrali domáci. Zaujímavosťou bol aj fakt, že jedným z dvojice spíkrov bol majster sveta jednotlivcov z roku 1983 a trojnásobný svetový šampión na dlhej plochej dráhe Egon Muller, označovaný aj za najlepšieho nemeckého plochodrážnika všetkých čias.

Výsledky:

Diedenbergen 33 (Max Dilger 17, Marius Hillebrand 8, Julian Bielmeier 8, Dustin Schultz 2)

Praha 32 (Jan Kvěch 11, Petr Chlupáč 11, Daniel Klíma 6, Filip Hájek 4)

Rivne 31 (Marko Levišin 10, Andrij Kobrin 9, Nazar Fedorčuk 7, Andrij Rozaljuk 5)

Žarnovica 23 (Martin Málek 8, Jakub Valkovič 6, Michal Škurla 5, Leon Tebbe 4)

  

Nástup

Jakub Valkovič sa dostáva pred svojich súperov v druhej jazde

Kritický moment – pád Rozaljuka

Mates Málek sa dostáva cez Chlupáča

Jakub Valkovič to skúša na Kvěcha

Razantný útok Máleka na nemeckého súpera

Takto bojoval Mates s Kvěchom a vyhral

Michal Škurla tu ešte odolal Kvěchovi, no v cieli ho jeho súper predbehol

Takýto výhľad bol zo štadióna priamo na Frankfurt 

Na štarte osemnástej jazdy

Tebbe (vľavo) s Fedorčukom

Predchádzajúci článokVo Svitavách sa odjazdila 1.liga
Ďalší článokDavid Pacalaj mával v Prahe zo stupňov víťazov
mm
Predseda Speedway Clubu, dlhodobý autor článkov zo sveta plochej dráhy.