Žarnovica videla festival plochodrážnych súbojov

0
609

Kvetná nedeľa patrila v Žarnovici prvýkrát v sezóne 2023 plochej dráhe. Pôvodná myšlienka urobiť Medzinárodné majstrovstvá Slovenska tesne pred začiatkom ligovej sezóny v Poľsku bola dosť odvážna. 2. apríl totiž vôbec nie je dátum, ktorý by zaručoval pekné počasie. Z rizika sa nakoniec vykľulo šťastie a fanúšikovia mohli vidieť neskutočné preteky v hviezdnom obsadení.

Samotným pretekom predchádzali dlhé prípravy. Už len to, že ide o prvé preteky sezóny, znamená množstvo práce. Našťastie Speedway Club Žarnovica sa pred sezónou posilnil o takmer dvadsať nových aktívnych členov, prevažne z radov mládeže, ktorí doplnili už tých skúsených a tak sa mohlo stať, že napríklad deň pred pretekmi prišlo na brigádu vyše 40 dobrovoľníkov. Nehovoriac o tom, že mnohí ďalší sa zapojili do prípravy v predchádzajúce dni.

Najviac diskutovanými témami však boli počasie a štartovná listina. Kým na štartovnej listine sa pracovalo už takmer dva mesiace pred pretekmi, dlhodobé predpovede počasia sa sledovali posledné dva týždne. To však skúšalo trpezlivosť organizátorov prakticky až do začiatku pretekov. Naopak, štartovná listina pretekov bola pomerne rýchlo zaplnená a nechýbali viacerí kvalitní pretekári. Formát 25 jazdcov a 25 jázd plus finále, pričom sa štartovalo v päticiach, je hádam najlepší, aký sa hodí pre našu dlhú a širokú dráhu. Má však jednu nevýhodu…veľa jazdcov, ktorých treba podľa uzatvorených kontraktov vyplatiť.

Kým v Žarnovici sa organizátori báli premenlivých predpovedí počasia, v Poľsku sa striedali dážď so snehom ako na bežiacom páse a v posledné dni boli rušené a prekladané preteky ako na bežiacom páse. A tak sa začalo to, čo nikto nečakal. Tí najlepší jazdci z celého sveta sa ponúkali štartovať v Žarnovici. Šok prišiel v piatok podvečer, keď sa Maťo Vaculík v telefonáte prihováral za štart Tai Woffindena, trojnásobného majstra sveta. To čo sa zdalo doteraz ako nereálne, stalo sa skutočnosťou. Tai Woffinden sa stal historicky najlepší plochodrážnik, aký zavítal do Žarnovice na preteky a to rovno v jubilejnom 70. roku existencie plochej dráhy v našom mestečku. A to boli ešte ďalšie esá svetovej plochej dráhy, ktoré chceli jazdiť v Žarnovici, no bohužiaľ pre naplnenú štartovnú listinu a uzavreté kontrakty s ostatnými účastníkmi, sa už nedalo nič iné robiť.

Celé preteky boli zo strany organizátora poňaté ako generálna skúška pred majstrovstvami sveta – Kvalifikácii do Grand Prix, ktorá je na pláne 27. mája. Nechýbali dokonca ani televízne kamery, keď sa živého prenosu prvýkrát ujala televízia JOJ Šport za čo jej patrí veľká vďaka. Nádherné jazdy tak mohli vidieť aj tí, ktorým sa do Žarnovice nedalo prísť a mali naladenú túto televíznu stanicu. Tu sa nemôže zabudnúť ani na firmy Antik a Netronics, ktoré z veľkej časti sponzorsky zabezpečili internetové pripojenie na najvyššej úrovni.

Slnko, mraky, dážď, slnko, mraky, vietor…to všetko sa vystriedalo v nedeľu na štadióne, kým sa o 15.00 hod. začal slávnostný nástup, ktorému predchádzala autogramiáda Martina Vaculíka a Tai Woffindena. Vrtkavé počasie však neodradilo približne 3 500 divákov, ktorí boli zvedaví na meranie si síl plochodrážnych hviezd z 15 krajín, troch Kontinentov. Okrem vítania hostí, delegovaných činovníkov a samotných pretekárov, si všetci na štadióne pripomenuli minútou ticha aj pamiatku zosnulých Tibora Klimitsa (čestný člen SC Žarnovica, bývalý pretekár a projektant plochej dráhy v Bratislave Prievoze a v Zohore), Jaroslava Považana (jeden z dvojice prvých žarnovických plochodrážnikov) a Alenky Baniariovej (členka SC Žarnovica, výborná kuchárka a taká plochodrážna mama).

Už prvá séria jázd ukázala, že hviezdy nebudú mať hviezdne maniere. Išlo sa riadne na ostro. Po štarte prvej jazdy išiel na to šokovou terapiou pre fanúšikov Jakub Valkovič. Do prvej zákruty sa dostal ako prvý a z výjazdu mal za sebou nikoho iného ako Tai Woffindena a ostatných. Vedenie však netrvalo dlho a pred Jakuba sa dostal tak Woffinden ako aj Lotyš Gusts, ktorý mimochodom jazdu vyhral. Na obranu trojnásobného majstra sveta treba povedať, že v Žarnovici štartoval prvýkrát a neodkrútil si ani jedno tréningové kolo, keďže organizátori nedali pred pretekmi tréning, aby dráha vydržala veľkú porciu jázd. V druhej jazde sa v úlohe favorita predstavila domáca hviezda Martin Vaculík. Svoju prácu si urobil hneď po štarte a bezpečne vyhral. Za ním sa však odohrávali krásne súboje. Dopredu sa dostal mladý Fín Antti Vuolas, pokým Sebastian Kossler postupne klesol z druhého až na posledné miesto. Tesne pred cieľom predbehol po krásnom súboji Nicka Škorju Jan Kvěch. V tretej jazde videli diváci smolný moment pre Američana Luke Beckera. Po štarte sa dopredu predral Dán Matias Nielsen, ktorý sa do štartovnej listiny dostal na poslednú chvíľu vďaka dobrým kontaktom so Stanislawom Chomskim, manažérom Gorzówa. Nielsen odsunul za seba Beckera aj Lebedevsa. Lebedevs sa potom vysporiadal s Američanom, ktorý jazdil bezpečne na tretej pozícii. V druhej zákrute však došlo ku kontaktu medzi ním a za ním jazdiacim Švédom Antonom Karlssonom. Bežný pád, akých na plochej dráhe vidíme množstvo, však dopadol pre Beckera nešťastne. V bolestiach musel opustiť štadión v sanitke, pričom neskoršie vyšetrenia ukázali, že si zlomil jednu z kostičiek v ľavom členku. Opakovaná jazda priviedla štadión opäť do varu. Takmer celé štyri kolá trval súboj Nielsena s Lebedevsom, pričom si obaja niekoľkokrát vymenili pozície. Nakoniec vyhral v Žarnovici pomerne neznámy Dán. Na štarte štvrtej jazdy ostal pre poruchu svojho stroja stáť Dán Patrick Hansen. Naopak o dĺžku motorky ho vyhral Ukrajinec Marko Levišin, no dopredu sa nakoniec predral Adrian Gala, ktorý ešte pred niekoľkými rokmi jazdil vo farbách Žarnovice Extraligu. Cez Levišina sa vzápätí dostal aj Lotyš Ansviesulis a Ukrajinec mal čo potom robiť aj s mladým Austrálčanom Fraserom Bowesom. Kameň na kameni neostal ani v poslednej jazde prvej série. Zo skrumáže prvej zákruty sa do vedenia dostal skúsený Jakub Jamróg. Za ním sa usadil Václav Milík nasledovaný Švédom Millbergom. Potom sa zozadu začal tlačiť na Švéda čerstvý 40-tnik Daniel Jeleniewski a Millberga nakoniec predbehol aj Petr Chlupáč. Vpredu sa zatiaľ odohrával súboj Milíka s Jamrógom. Milík doslova uštval svojho súpera, ktorého v poslednom kole dokázal zdolať.

Ďalším kto si ukoristil skalp trojnásobného svetového šampióna bol Dán Hansen. Ten do svojej prvej jazdy ani nevyštartoval pre poruchu motorky. Po štarte šiestej jazdy sa však ocitol vpredu, kým Tai Woffinden bol až štvrtý. Postupne sa však vysporiadal tak s Rakúšanom Kosslerom ako aj Švédom Millbergom a usadil sa na druhom mieste za spomínaným Hansenom. Vzadu si potom s Kosslerom poradili postupne obaja Švédi. Raketový štart vyniesol do čela siedmej jazdy Milíka tesne nasledovaného Ansviesulisom, ktorý zavrel na lajne prvej zákruty nášho Jakuba Valkoviča. Až za nimi bol Fín Vuolas a dokonca aj Lebedevs. Jakub však ani tentoraz neudržal dobrú pozíciu a postupne sa ešte v priebehu prvých dvoch kôl prepadol na posledné miesto. Dopredu za Milíka sa po krásnom súboji s Ansviesulisom a Vuolasom dostal Lebedevs. Na štarte ôsmej jazdy ostali dokonca dvaja pretekári. Stroje vypovedali poslušnosť Bowesovi aj Škorjovi. Kto si však myslel, že jazda ostávajúcej trojice bude nudná, veľmi sa mýlil. O prvé miesto niekoľko kôl bojovali medzi sebou lakeť pri lakti Poliak Jamróg s Dánom Nielsenom. Víťazne zo súboja vyšiel Dán. Martinovi Vaculíkovi príliš nevyšiel štart deviatej jazdy. V nájazde do prvej zákruty bol dokonca na štvrtom mieste. Potom však akoby preradil vyšší prevodový stupeň a doslova sa prehnal okolo svojich súperov, no tak Jeleniewski ako aj Levišin mu to vzápätí vrátili. Bol to mierny šok. Maťo sa však dokázal vysporiadať s Ukrajincom Levišinom, no potom prišiel krásny súboj s Jeleniewskim. A ten trval trochu dlhšie. Skúsený Poliak si s Maťom vymenil niekoľkokrát pozíciu vo vedení, no potom domáci pretekár ukázal svoje kvality a vyhral. V poslednej jazde druhej série pútal pozornosť najmä súboj o prvé miesto medzi Čechom Kvěchom a Poliakom Galom. Najprv jazdu viedol Honza Kvěch, aby ho vzápätí predbehol Gala, no jazdu aj tak nakoniec vyhral český pretekár. Vzadu sa bojovalo o tretie miesto za dva body medzi Dánom Baekom a Čechom Chlupáčom. Obhajca slovenského bronzu z minulého roku nakoniec zdolal mladého Dána a získal dva body.

Cez prestávku sa na dráhe opäť predviedli mladí začiatočníci Speedway Academy Filip Kasan a Lukáš Bartoš. Smolu mal prvý menovaný, ktorému sa počas jazdy roztrhla reťaz.

Vidieť na štarte jazdy vedľa seba posledného plochodrážnika z Bulharska Milena Maneva a svetovú hviezdu Tai Woffindena je možné snáď iba v Žarnovici. Náhradník Manev totiž štartoval za zraneného Beckera. Woffinden tentoraz nenechal nikoho na pochybách a jazdu ukončil ako víťaz. Mimochodom išlo o prvú a asi aj poslednú jazdu bez predbehnutia mimo prvej zákruty. Dvanástu jazdu ovládol Patrick Hansen. Nič nepomohol ani veľký nástup Matica Ivačiča, ktorý v peknom súboji najprv porazil Fína Vuolasa a potom sa vydal na stíhaciu jazdu za Hansenom. Až niekde vzadu na predposlednom mieste uviazol favorizovaný Jamróg. Vonkajším oblúkom sa zo zelenej dráhy na prvé miesto dostal v trinástej jazde Dán Nielsen. Za ním dobiedzal do Milíka Gala, no nič nepomohlo a Václav Milík získal tri body. Štrnásta jazda mala dramatický priebeh. Po štarte sa do kontaktu dostal Švéd Millberg s Ukrajincom Levišinom. Levišin to ustál, no vidiac beznádejnosť svojej pozície predsa padol. Rozhodca mu na tento kúsok neskočil a tak sa len rozčúlene pozeral ako jeho súperi jazdia ďalej. Zo zadných pozícií sa však dopredu dral Lebedevs. Krásnym vonkajším oblúkom predbehol najprv Jana Kvěcha a potom aj Francisa Gustsa. Vzápätí sa cez Lotyša dostal spomínaný Kvěch. Na konci tretieho kola však nezvládol svoj stroj Millberg a po zle vyzerajúcom páde sa porúčal k zemi. Našťastie tentoraz sanitka nemusel zasahovať, no švédsky pretekár z ostatných jázd rezignoval. Pretekárom boli vzápätí pridelené technické body za poradie na akom sa nachádzali v čase zastavenia jazdy. Pätnásta jazda bola v znamení suverénneho víťazstva Martina Vaculíka. Za ním sa usadil Fraser Bowes, ktorý sa však najprv musel vysporiadať s Čechom Chlupáčom. Pred Chlupáča, ktorého motocykel sa nebezpečne zdvihol z výjazdu prvej zákruty, sa dostal aj Jakub Valkovič, no český pretekár ho nakoniec predsa zdolal a získal dva body.

Šestnásta jazda pútala pozornosť najmä vďaka účasti Čechov Kvěcha a Milíka spolu s Woffindenom. No vyučoval tu práve skúsený Brit. Obaja Česi mali medzi sebou súboj o druhé miesto, z ktorého bol nakoniec úspešnejší Milík. Za ich plecami dojazdil Ivačič. Divy sa diali v nasledujúcej jazde. Zo skrumáže prvej zákruty sa najlepšie zorientoval Daniel Jeleniewski. Za ním sa hnalo klbko štyroch jazdcov. Z neho začal vytŕčať Gala no v druhom kole sa pred neho predral Gusts. Ten bohužiaľ jazdu nakoniec nedokončil pre poruchu motorky a následný pád. A tak sa predsa len Gala radoval z troch bodov. V osemnástej jazde nenechal Martin Vaculík nikoho na pochybách, že kto je tu doma. Za ním sa odohral súboj druhého Baeka s tretím Nielsenom. Dovtedy neporazený Nielsen síce nakoniec zdolal svojho krajana, no na Vaculíka mal už veľkú stratu. Devätnásta jazda nepriniesla veľa rozruchu. Bez problémov ju vyhral Jamróg. Druhý skončil Levišin, keď sa vysporiadal už s tradične dobre štartujúcim Kosslerom. Ten zase ušiel dobiedzajúcemu Valkovičovi. Na Jakuba si dokonca v druhej zákrute trúfol aj náhradník Bruno Belan, no domáci pretekár predsa len získal aspoň bod. V poslednej jazde štvrtej série vyhral suverénne Lebedevs pred Hansenom. Za nimi bol po štarte chvíľu Maďar Magosi, no neudržal svoju pozíciu, keď sa cez neho dostal najprv Škorja a potom aj Chlupáč.

Jazdu ako remeň uvideli diváci hneď na úvod poslednej série jázd. V nej sa stretli favoriti pretekov Woffinden, Vaculík, Lebedevs, Gala, Jamróg. Martin Vaculík štartujúci z vonkajšku sa síce v prvej zákrute snažil väčším oblúkom dostať cez súperov, no Woffinden a Lebedevs boli rýchlejší a dokonca aj Gala ohrozil nášho pretekára. Keď sa už zdalo, že Maťo sa ho striasol, v zákrute pri depe sa Galovi zahryzla motorka a narazil do Maťa. Náš pretekár to síce ustál, ale Adrian Gala spadol a zastavili ho až nafukovačky. S narazeným chrbtom potom pomaly odkráčal do depa. Prirodzene vylúčený bol Poliak. V opakovanej jazde sa situácia opakovala ako cez kopirák. Dopredu išiel Woffinden, za ním Lebedevs a Martin Vaculík na treťom mieste, nech robil čo robil, súperov nedobehol a musel sa uspokojiť s prvou porážkou. Dvadsiata druhá jazda, kde štartovala iba štvorica pretekárov a medzi nimi dvaja náhradníci s dovtedy nebodujúcim Magosim, nemala výraznejšie namiešať kartami. No diváci si prišli aj tak na svoje. Vpredu bol síce neohrozený Fín Vuolas, no za ním sa bojovalo ako o majstra sveta. Po dobrom štarte bol na tom najlepšie Magosi. No cez neho sa dostal Bruno Belan. Potom bojoval s Magosim aj Manev a predbehol ho. Vzápätí bol Bruno Belan predbehnutý tak Manevom ako aj Magosim. Nájazd zákruty po štarte dvadsiatej tretej jazdy bol svedkom že celá pätica pretekárov doň vošla plece pri pleci. Potom sa dopredu dostal Patrick Hansen nasledovaný Janom Kvěchom. Za nimi sa na chvíľu udržal Jakub Valkovič. No potom nastúpil do útoku veterán Jeleniewski a za ním aj Dán Nielsen. Jakub nedokázal využiť znalosť domácej dráhy a ostal bez bodu. Cesta Marka Levišina k štvrtému miestu v dvadsiatej štvrtej jazde viedla od toho prvého. V skrumáži v prevej zákrute sa síce orientoval najlepšie, no dopredu sa cez neho nakoniec dostal Anton Karlssson a vzápätí aj Václav Milík. Potom nasledoval pekný súboj s Nickom Škorjom, ktorý vyhral Slovinec. Aj v poslednej jazde základnej časti pretekov skončil ten čo bol v prvej zákrute prvý až na štvrtom mieste. Bol ním tentoraz Ansviesulis. Jazdu vyhral Gusts pred Ivačičom a Chlupáčom.

Finále o titul majstra Slovenska malo predohru pred hlavnou tribúnou, keď si jeho účastníci vyberali dráhy podľa poradia ako obsadili v základnej časti pretekov. Základnú časť ukončili až traja jazdci s osemnásťobodovým ziskom. Pomôcť určiť poradie museli pomocné kritériá a to väčší počet lepších umiestnení a spoločná jazda. Ako prvý postúpil Martin Vaculík pred Tai Woffindenom a Václavom Milíkom. Ďalej to bol Lotyš Lebedevs a Dáni Hansen a Nielsen. Brány finále sa uzavreli pred ďalšími výbornými pretekármi ako Jan Kvěch, Daniel Jeleniewski, Antti Vuolas, Francis Gusts a prekvapujúco aj pred Galom a Jamrógom.

Finále bolo samostatnou kapitolou celých pretekov. Kto si pamätal finále z roku 2019 musel si pripadať ako prenesený v čase. Dopredu sa totiž dostal Václav Milík a domáci Vaculík ostal visieť na štvrtom mieste. Medzi nimi boli však svetové plochodrážne hviezdy, Tai Woffinden a Andžejs Lebedevs. Martin však tentoraz nič nenechal na náhode. Prakticky naraz predbehol posledne menovaných už v druhom kole. Potom už začala naháňačka s Milíkom. Obaja sa najprv prestriedali na prvej pozícii, aby v závere štvrtého kola vyriešil otázku víťaza vo svoj prospech Martin Vaculík. Fanúšikovia skrehnutí chladným a veterným počasím určite počas jazdy necítili ani štipku zimy. Rázne dávali najavo komu fandia a ako sa nakoniec tešia z víťazstva a piateho titulu majstra Slovenska pre svojho miláčika Martina Vaculíka. Odmenou im boli jazdy po zadnom kolese od tých najlepších, či ďalšie parádičky a nakoniec ďakovacia reč Martina do mikrofónu. Radosti nebolo konca. Množstvo fanúšikov sa nahrnulo ku stupňom víťazov a doslova obkľúčilo najlepšiu trojicu. K slovu sa snažili dostať aj televízie s kamerami a mikrofónmi. Veď tu boli hneď tri najväčšie u nás – RTVS, Markíza a Joj. Prítomných pobavilo aj malé dievčatko, ktoré prišlo pogratulovať Martinovi ešte na stupňoch víťazov a ako odmenu mu podávalo päťeurovú bankovku 😀

Za zmienku stojí aj udalosť po pretekoch, kedy ostali na štadióne už len brigádnici. Tai Woffinden sa totiž prišiel so všetkými rozlúčiť tak do dielne ako aj klubových priestorov. Nielen týmto gestom si určite získal nových fanúšikov.

Výsledky:

  1. Martin Vaculík, Slovensko (4,4,4,4,2) 18 + 1. miesto vo finále
  2. Václav Milík, Česká republika (4,4,3,3,4) 18 + 2. miesto vo finále
  3. Tai Woffinden, Veľká Británia (3,3,4,4,4) 18 + 3. miesto vo finále
  4. Andžejs Lebedevs, Lotyšsko (3,3,4,4,3) 17 + 4. miesto vo finále
  5. Matias Nielsen, Dánsko (4,4,4,3,1) 16 + 5. miesto vo finále
  6. Patrick Hansen, Dánsko (E,4,4,3,4) 15 + 6. miesto vo finále
  7. Jan Kvěch, Česká republika (2,4,3,2,3) 14
  8. Daniel Jeleniewski, Poľsko (2,3,2,4,2) 13
  9. Antti Vuolas, Fínsko (3,2,2,2,4) 13
  10. Francis Gusts, Lotyšsko (4,2,2,X,4) 12
  11. Adrian Gala, Poľsko (4,3,2,3,X) 12
  12. Jakub Jamróg, Poľsko (3,3,1,4,1) 12
  13. Matic Ivačič, Slovinsko (2,2,3,1,3) 11
  14. Nick Škorja, Slovinsko (1,E,3,2,2) 8
  15. Petr Chlupáč, Česká republika (1,2,2,1,2) 8
  16. Marko Levišin, Ukrajina (2,1,F,3,1) 7
  17. Ricards Ansviesulis, Lotyšsko (3,1,1,1,1) 7
  18. Anton Karlsson, Švédsko (U,1,0,1,3) 5
  19. Milen Manev, Bulharsko (1,0,3) 4
  20. Fraser Bowes, Austrália (1,E,3,E) 4
  21. Jakub Valkovič, Slovensko (2,0,1,1,0) 4
  22. Patrick Baek, Dánsko (1,1,0,2,0) 4
  23. Sebastian Kossler, Rakúsko (0,0,1,2,0) 3
  24. Norbert Magosi, Maďarsko (0,0,0,0,2) 2
  25. Emil Millberg, Švédsko (0,2,X) 2
  26. Bruno Belan, Česká republika (0,E,1) 1
  27. Luke Becker, USA (F) 0
Predchádzajúci článokKompletné informácie k nedeľným pretekom
Ďalší článok1.liga odštartovala v Slovinsku
mm
Predseda Speedway Clubu, dlhodobý autor článkov zo sveta plochej dráhy.