Juraj Šuška začne písať nepopísané stránky slovenskej plochej dráhy

0
505

Už štyri sezóny je Juraj Šuška členom Speedway Academy, ktorú vedie tréner Ján Daniel v rámci Speedway Clubu Žarnovica. Desiatky tréningov od začiatku na klasickej plochodrážnej motorke ho radia medzi najusilovnejších žarnovických nováčikov. Vekom síce ešte nedosiahol minimálnu hranicu na vlastnenie licencie pre klasickú plochú dráhu, no ako historicky prvý slovenský plochodrážnik začne písať nepopísané stránky slovenskej plochej dráhy v nižšej kubatúre.

Mladý, trinásťročný člen Speedway Academy pochádza zo Svätého Antona, pričom spoločne s rodičmi dochádza do Žarnovice nielen na takmer všetky tréningy, ale aj brigády, preteky a rôzne akcie. On a jeho rodičia sú neoddeliteľnou súčasťou klubu v každej situácii. A práve vďaka ich nasadeniu a snahe, skrsla v klube myšlienka, aby nečakal na získanie licencie ďalšie dva roky, ale súperil so svojimi rovesníkmi v zahraničí už teraz. Ale pekne poporiadku. Nechajme rozprávať jeho samotného.

„Od malička ma priťahovali motorky a rýchle autá. Už ako štvorročný som začal jazdiť rekreačne na štvorkolke a v šiestich rokoch som prešiel na minikros. A pravidelne som chodil na motoristické podujatia,“ začal rozprávanie o sebe jeden z najmladších adeptov plochodrážneho remesla v Speedway Clube. „Na preteky do Žarnovice som chodil od troch rokov. Chodili sme sem s rodičmi pravidelne a postupne sa mi tento druh športu natoľko zapáčil, že som sa rozhodol prísť na tréning a vyskúšať si jazdu na plochodrážnej motorke. Ako deväťročný som sa vďaka náboru Speedway Clubu prihlásil do Speedway Academy,“ popísal svoju cestu k plochej dráhe Juraj Šuška.

Ako každý adept, aj Juraj sa zoznamoval s motorkou počas spoločnej jazdy s trénerom Jánom Danielom, či otcom Jurajom, pričom mu pri nastaveniach motocykla a technických záležitostiach najmä v poslednom období pomáhal aj Patrik Búri. Akonáhle začal ovládať plyn a spojku, krúžil už koliečka na žarnovickom ovále sám. „Zo začiatku mi nechýbali spolujazdci na dráhe, pretože som sa sám mohol zdokonaľovať v technike jazdy. A za posledné dve sezóny som jazdil počas tréningov hlavne s Tomášom Tužinským a v uplynulej sezóne sa mi ešte lepšie jazdilo aj s Tonym Wannasekom a s inými začínajúcimi jazdcami. Pomaly som si zvykol, že na dráhe nie som sám,“ pokračoval v rozprávaní o svojich tréningoch rodák zo Svätého Antona. Pri tom však treba spomenúť, že vďaka podpore zo strany rodičov, ich veľkému zainteresovaniu a kontaktom v Rakúsku, či cez Speedway Club v Čechách, Maďarsku a v Poľsku, neostalo iba pri jeho tréningoch v Žarnovici. „Tréningovú aktivitu som nesústreďoval len na žarnovickú dráhu, ale snažil sa spoznávať aj iné dráhy. Trénoval som v Eggendorfe v Rakúsku, Březolupoch na Morave a Nagyhalász v Maďarsku. Tieto tréningy mi pomáhali spoznávať iné trate, sú rôzne v dĺžke alebo v šírke a v povrchu materiálu. Neustále ma to posúvalo dopredu. Ale najviac ma posunulo vpred sústredenie počas uplynulého leta v Lubline.“

O Jurajových postupoch a učení sa ovládaniu motorky sa pravidelne presviedčali aj fanúšikovia, ktorí sa zúčastňovali žarnovických pretekov. Mladý pretekár sa totiž vždy niekoľkokrát počas sezóny predstavoval vo vložených jazdách počas prestávok pretekov. „Je to dobrý pocit jazdiť aj pred divákmi a zažívať príjemnú atmosféru. Je tam samozrejme aj trocha a zdravého rešpektu a všetko to opadne po naštartovaní motorky a zjazde na dráhu a vtedy začínam pociťovať adrenalín,“ popísal svoju skúsenosť trinásťročný mladík.

Celá tréningová činnosť samozrejme smeruje k získaniu licencie a k plochodáržnemu remeslu. Juraj má však ešte len trinásť rokov a podľa predpisov Slovenskej motocyklovej federácie môže získať licenciu pre klasickú plochú dráhu najskôr až 12. októbra 2021 kedy dovŕši pätnásť rokov. Preto sa po vzájomnej dohode s ním, jeho rodičmi a Speedway Clubom rozhodol presadnúť aj na motocykel kubatúry 250 ccm, na ktorom môže absolvovať niečo vyše desať pretekov v susedných Čechách so svojimi rovesníkmi a môže tak získavať skúsenosti v súbojoch a v ostrom tempe. Stane sa tak prvým slovenským plochodrážnikom, ktorý sa vyberie touto cestou. „Teraz prechádzam na 250-tku, pretože mi klub umožnil zakúpením motorky reprezentáciu Speedway Clubu Žarnovica. Zo začiatku to bude niečo nové, ale dúfam, že sa mi bude na nej tak dobre jazdiť ako na 500-vke a budem zbierať nové skúsenosti v sezóne 2020,“ neskrýva nádeje mladý Juraj. O kalendár pretekov sa mu postará Speedway Club a reprezentovať Žarnovicu bude na ním spomínanej klubovej technike. Samozrejme neznamená to, že opustí klasiku. „V súčasnej dobe vlastníme tri plochodrážne 500-vky, na ktorých budem pokračovať v tréningoch.“

A ako sa pripravuje na sezónu? „Na svoju prvú sezónu si zlepšujem svoju fyzickú kondíciu pravidelným cvičením aj podľa rád Maťa Vaculíka. Pritom neustále sledujem videá plochodrážnych jazdcov, aby som si všímal ich techniku jazdy a mohol to počas sezóny vyskúšať a naučiť sa,“ uzavrel plochodrážny nováčik.

Záverom treba talentovanému mladíkovi popriať, aby odštartoval svoju plochodrážnu kariéru čo najlepšie. Aby ho nebrzdili zranenia, či iné problémy a aby na konci sezóny mohol povedať, že toto bol ten správny krok.

Predchádzajúci článokKeď v Žarnovici padali rekordy dráhy – 1983
Ďalší článokOdišiel Roman Matoušek
mm
Predseda Speedway Clubu, dlhodobý autor článkov zo sveta plochej dráhy.