Majstrovstvá Slovenska na plochej dráhe majú bohatú históriu, ktorú možno rozdeliť na dve obdobia. Kým do roku 1989 v nich bojovali výhradne slovenskí plochodrážnici občas dopĺňaní pretekármi z Čiech, či v prípade jedného ročníka aj z Maďarska, no ich výsledky sa do celkového poradia nepočítali, po ich obnovení v roku 2009 ide už o medzinárodné preteky, kde sa víťazom môže stať aj zahraničný pretekár. Aj keď svoju účasť pre tohtoročné Medzinárodné majstrovstvá Slovenska potvrdil Martin Vaculík, vôbec nie je isté, či vyhrá. Konkurencia bude totiž poriadne silná.
Rekordérom v počte slovenských titulov je Zdeno Vaculík, ktorý ich vlastní hneď štyri. K jeho rekordu sa môže tento rok priblížiť Martin, ktorý štartoval v posledných desiatich ročníkoch trikrát, z toho dvakrát vyhral a v roku 2009 skončil druhý za Tomášom Suchánekom. Snáď každý fanúšik v Žarnovici si praje víťazstvo Martina aj v ďalších ročníkoch, v ktorých bude štartovať. Avšak určite je dobré, keď to víťazstvo si slovenská jednotka vybojuje v pekných súbojoch na dráhe a nie vedením o pol kola pred ostatnými. Preto je vždy ťažkou úlohou organizátora, zabezpečiť štart aj pretekárov Maťovej kvality. Ide väčšinou o profesionálov, ktorí majú množstvo pretekov v rôznych ligách a ich finančné požiadavky sa blížia rozpočtu na celé preteky, nie na jediného pretekára. Aj napriek tomu, pri sledovaní výsledkov, momentálnej formy, dobrým kontaktom a vzťahom s kvalitnými pretekármi, sa toto zakaždým podarilo. Fanúšikovia si určite dobre pamätajú ako tŕpli, či sa slovenský titul v minulej sezóne nebude sťahovať do ďalekého Fínska, ktorého reprezentant Tero Aarnio vyhral v základnej časti pretekov vzájomnú jazdu s našich reprezentantom a nielen postúpil do finálovej jazdy o titul, ale vyhral aj Memoriál Ladislava Eliáša práve pred Martinom Vaculíkom. Taktiež veľkým vyzývateľom v boji o titul bol aj Václav Milík, ktorý nakoniec skončil so slovenským striebrom.
Preteky 10. mája 2020 by v tomto ohľade nemali byť výnimkou. Už dnes je väčšina štartovnej listiny zaplnená a nechýbajú v nej mená špičkových pretekárov. Pravda, do pretekov chýba ešte niečo vyše dvoch mesiacov, no práce nad štartovnou listinou začali prakticky na začiatku tohto kalendárneho roka, tak ako pri významných pretekoch. Tam nie je možné robiť štartovnú listinu niekoľko dní pred ich konaním, ak má mať nejakú koncepciu. Všetko môžu samozrejme ovplyvniť zranenia, či termínové kolízie v prípade prekladania napríklad stretnutí poľských líg, no ostáva dúfať, že sa to nedotkne žarnovických pretekov.
Speedway Club Žarnovica preto pracuje nad štartovnou listinou nasledovne:
- niekoľko kvalitných súperov pre Martina Vaculíka (vlani to boli najmä Aarnio, Milík, Franc…)
- všetci domáci pretekári
- zahraniční pretekári, ktorí majú úzke kontakty so žarnovickou plochou dráhou a pravidelne štartovali za náš tím v ligách (vlani Burza, Málek, Gavenda, Ivačič, Holub…)
- mladí, draví juniori, ktorým odborníci predpovedajú skvelú budúcnosť (vlani to bol Rus Sajdulin, ktorý sa neskôr stal vicemajstrom Európy do 19 rokov, Chlupáč, Kowalski…)
- pestrosť zastúpených krajín (Fíni, Lotyši a ďalší pretekári zo vzdialenejších krajín)
Prvým, koho meno okrem našich pretekárov zverejníme, je lietajúci Fín Tero Aarnio, ktorý vlani ohúril žarnovických fanúšikov jeho povestnými raketovými štartmi a bojovnosťou. Terovi sa vlaňajšie preteky tak zapáčili, že sa rád do Žarnovice vráti a opäť zabojuje o slovenský titul. Bude tak vážnym konkurentom pre nášho Maťa Vaculíka. To však má organizátor v sieti ešte väčšiu rybu, no o tom niekedy neskôr.